Τρίτη 28 Νοεμβρίου 2017

Πάνος Κυπαρίσσης, "Το σοφό σαλιγκάρι"




ΧΕΙΜΕΡΙΝΟ ΗΛΙΟΣΤΑΣΙΟ


Βαθύ το πηγάδι
Ο χρόνος κατοικεί στις λέξεις, κρυφά
Οι άγιοι στα υπερώα
και η άνοιξη
στις φλέβες του χειμώνα





Η ΘΛΙΨΗ ΠΟΥ ΥΨΩΝΟΥΝ ΤΑ ΩΡΙΜΑ ΣΤΑΧΥΑ


Τίποτα δεν θέλω ν’ αφήσω
απ’ τη θλίψη μου
Μεγάλωσα περίεργα
δίχως αλάτι
μ’ όλα τα συνακόλουθα
Με τύψεις
Είχα να κάνω με τα νησιά
και τις οχυρώσεις
Με πύργους, ώς του φόβου το φίλημα

Ήμουν το μήλο των γονιών μου
ώσπου έβγαλα σκουλήκι
Και ξαφνικά το σπίτι γέμισε φτερά





ΜΑΝΑ


Κυριακή πρωί
Έστρωσε το άσπρο τραπεζομάντιλο
με τα κεντήματα της μάνας της
τράβηξε τα μαλλιά της με το χτένι
κάρφωσε τα μάτια της στο πάτωμα

Η λιτανεία των χαμένων της

Ήρθε ένα σύννεφο γιασεμί στο παραθύρι
Τράβηξε το μαντίλι
κύλισε ένα νόμισμα στο πάτωμα
ακούμπησε στο τραπέζι
Ο ήλιος βούλιαζε σ’ ένα ποτήρι νερό
Έβαλε τις ελιές στο πιάτο
μισό κρεμμύδι, λίγο ψωμί
κι αποκοιμήθηκε

Κάποιο σκυλί γάβγιζε τα όνειρά της





ΤΩΝ ΒΡΑΧΩΝ


Φυτρωμένος
με τ’ αγκάθια στο στήθος
και τα μαλλιά χτενισμένα στον άνεμο
Με σμιλεύει η σιωπή
Στις παλιές του προβλέψεις οικοδομώντας
με ξέχασε ο χρόνος
και τώρα στους ώμους μου
φιλιέται κρυφά η σιωπή με τον άνεμο
Πόσους αιώνες
ξεχνούν το φως ανοιχτό
Όμως δεν πρέπει να σε κοιτάξω
Θα σε ραγίσω





Η ΘΗΤΕΙΑ ΤΗΣ ΑΝΟΙΞΗΣ


Μάζεψε ο καιρός
κι έριξε έναν ίσκιο κάτω απ’ τα μάτια της
Τη λέγανε Μαρία
και λογάριαζε στο μέλλον
Σεντόνια γυαλικά
και μάζευε, μάζευε κρυφά
Να γίνει το σπίτι έλεγε

Την ντύσανε νύφη
με δυο κρίνα στα δάχτυλα και την εικόνα στο πλάι
Έβρεχε

Αντίκρυ έστεκε το γιαπί
με τα σίδερα και πρόβλεψη ορόφου





ΟΙ ΑΚΤΕΣ ΤΩΝ ΟΝΕΙΡΩΝ


Ρηχές κατοικίδιες θάλασσες
χαράζοντας ρίγη ο άνεμος
με τον δείχτη και τον παράμεσο

Με το χνούδι του κάκτου στα μέλη
και τη χαίτη τ’ αλόγου
ανεβαίνεις
καταπίνοντας συνέχεια γαλάζιο
με το κρυφό κλειδί των αθώων
και της αλήθειας τον άνεμο

Λυγισμένο αειθαλές της ακτής
πού συλλαβίζεις τη μοναξιά σου;





Από τη συλλογή «Το σοφό σαλιγκάρι», (1980), που περιλαμβάνεται στην συγκεντρωτική έκδοση «Πάνος Κυπαρίσσης, Ποιήματα [1977 - 2013], Α΄ τόμος», εκδ. Γαβριηλίδης 2016.

2 σχόλια: