Ποιητική
—Προδίδετε
πάλι την Ποίηση, θα μου πεις,
Την
ιερότερη εκδήλωση του Ανθρώπου
Τη
χρησιμοποιείτε πάλι ως μέσον, υποζύγιον
Των
σκοτεινών επιδιώξεών σας
Εν
πλήρει γνώσει της ζημιάς που προκαλείτε
Με
το παράδειγμά σας στους νεοτέρους.
–Το τι δεν πρόδωσες
εσύ να
μου πεις
Εσύ
κι οι όμοιοί σου, χρόνια και χρόνια,
Ένα
προς ένα τα υπάρχοντά σας ξεπουλώντας
Στις
διεθνείς αγορές και τα λαϊκά παζάρια
Και
μείνατε χωρίς μάτια για να βλέπετε,
χωρίς αυτιά
Ν’
ακούτε, με σφραγισμένα στόματα και δε
μιλάτε.
Για ποια ανθρώπινα ιερά μάς εγκαλείτε;
Ξέρω:
κηρύγματα και ρητορείες πάλι, θα πεις.
Ε ναι
λοιπόν! Κηρύγματα και ρητορείες.
Σαν
πρόκες πρέπει να καρφώνονται οι λέξεις
Να
μην τις παίρνει ο άνεμος.
Ο
ουρανός
Πρώτα
να πιάσω τα χέρια σου
Να
ψηλαφίσω το σφυγμό σου
Ύστερα
να πάμε μαζί στο δάσος
Ν’
αγκαλιάσουμε τα μεγάλα δέντρα
Που
στον κάθε κορμό έχουμε χαράξει
Εδώ
και χρόνια τα ιερά ονόματα
Να
τα συλλαβίσουμε μαζί
Να
τα μετρήσουμε ένα ένα
Με
τα μάτια ψηλά στον ουρανό σαν προσευχή.
Το
δικό μας το δάσος δεν το κρύβει ο ουρανός.
Δεν
περνούν αποδώ ξυλοκόποι.
Επιτύμβιον
Πέθανες
— κι έγινες και συ: ο καλός,
Ο
λαμπρός άνθρωπος, ο οικογενειάρχης, ο
πατριώτης.
Τριάντα
έξι στέφανα σε συνοδέψανε, τρεις λόγοι
αντιπροέδρων,
Εφτά
ψηφίσματα για τις υπέροχες υπηρεσίες
που προσέφερες.
Α, ρε
Λαυρέντη, εγώ που μόνο το ’ξερα τι κάθαρμα ήσουν,
Τι κάλπικος παράς, μια ολόκληρη ζωή μέσα
στο ψέμα
Κοιμού
εν ειρήνη, δεν θα ’ρθω την ησυχία σου
να ταράξω.
(Εγώ,
μια ολόκληρη ζωή μες στη σιωπή θα την
εξαγοράσω
Πολύ
ακριβά κι όχι με τίμημα το θλιβερό σου
το σαρκίο).
Κοιμού
εν ειρήνη. Ως ήσουν πάντα στη ζωή: ο
καλός,
Ο
λαμπρός άνθρωπος, ο οικογενειάρχης, ο
πατριώτης.
Δε
θα ’σαι ο πρώτος ούτε δα κι ο τελευταίος.
Νέοι
της Σιδώνος, 1970
Κανονικά
δεν πρέπει να ’χουμε παράπονο
Καλή
κι εγκάρδια η συντροφιά σας, όλο νιάτα,
Κορίτσια
δροσερά — αρτιμελή αγόρια
Γεμάτα
πάθος κι έρωτα για τη ζωή και για τη
δράση.
Καλά,
με νόημα και ζουμί και τα τραγούδια σας
Τόσο,
μα τόσο ανθρώπινα, συγκινημένα,
Για
τα παιδάκια που πεθαίνουν σ’ άλλην
Ήπειρο
Για
ήρωες που σκοτωθήκαν σ’ άλλα χρόνια,
Για
επαναστάτες Μαύρους, Πράσινους,
Κιτρινωπούς,
Για
τον καημό του εν γένει πάσχοντος Ανθρώπου.
Ιδιαιτέρως
σας τιμά τούτη η συμμετοχή
Στην
προβληματική και στους αγώνες του καιρού
μας
Δίνετε
ένα άμεσο παρόν και δραστικό — κατόπιν
τούτου
Νομίζω
δικαιούσθε με το παραπάνω
Δυο
δυο, τρεις τρεις, να παίξετε, να ερωτευθείτε,
Και
να ξεσκάσετε, αδελφέ, μετά από τόση
κούραση.
(Μας
γέρασαν προώρως Γιώργο, το κατάλαβες;).
Κριτική
…Και
βασικά, λείπουν οι προεκτάσεις
Αυτή
η γοητευτική ασάφεια που υποβάλλει
Δεύτερα
πλάνα και απρόσμενες προοπτικές
Που
θέτει θέματα ερμηνείας, συζητήσεων,
Υποδηλώνει
δομές και αποκαλύπτει ουσίες
Λείπει
η παρθενικότητα στην έκφραση, το
άλλοΕντέλει
η πρισματικότης των πραγμάτων — λες
Κι
έχετε στο χέρι ένα σφυρί και σαν τους
γύφτους
Σφυροκοπάτε
αδιάκοπα στο ίδιο αμόνι.
—Σαν
τους γύφτους
σφυροκοπάμε
αδιάκοπα
στο
ίδιο αμόνι.
Επίλογος
Κι
όχι αυταπάτες προπαντός.
Το
πολύ πολύ να τους εκλάβεις σα δυο θαμπούς
προβολείς μες στην ομίχλη
Σαν
ένα δελτάριο σε φίλους που λείπουν με
τη μοναδική λέξη: ζω.
«Γιατί»,
όπως πολύ σωστά είπε κάποτε κι ο φίλος
μου ο Τίτος,
«Κανένας
στίχος σήμερα δεν κινητοποιεί τις μάζες
Κανένας
στίχος σήμερα δεν ανατρέπει καθεστώτα».
Έστω.
Ανάπηρος,
δείξε τα χέρια σου. Κρίνε για να κριθείς.
Από
τη συλλογή «Ο στόχος», 1970
Πηγή:
http://www.greek-language.gr/Resources/literature/tools/concordance/index.html?cnd_id=2
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου