Ευσταθία Δήμου, "Λευκό τοπίο"
Ένας ποιητής κοιτά το
ποίημα που, επιτέλους, κατάφερε μετά από μήνες να τελειώσει. Το κοιτά και το
καμαρώνει. Αφήνει το βλέμμα του να το διαβάζει ξανά και ξανά και είναι
σίγουρος, το νιώθει, πως το καλύτερο είναι έργο της ζωής του. Ξάφνου, εκείνο
αρχίζει να του μιλά με λόγια ξένα κι όχι μ’ αυτά που οι λέξεις του δηλώνουν.
Του θυμίζει όσα πέταξε δίχως να τα λυπηθεί, όσα εύκολα απέρριψε στο δρόμο, όλες
εκείνες τις λέξεις που δεν ταίριαξαν, τους στίχους που δεν βρήκαν τον ρυθμό τους.
Του λέει ακόμα πως είναι ένας αδίστακτος, ένας εγκληματίας που πάτησε επί
πτωμάτων για να φτάσει στον σκοπό του. Κι
όσο εκείνο του μιλά, αυτός το ξανασκέφτεται και πιάνει έναν έναν στίχο και τον
τεμαχίζει, τις λέξεις τις χωρίζει, αλλάζει πτώσεις, καταλήξεις, αλλάζει το
μέτρο, τη σειρά, και δεν αισθάνεται, δε νιώθει πως είναι ολότελα δοσμένος μες
στο έγκλημα.
* * *
Αύριο κλείνει τριάντα
χρόνια πεθαμένος. Είναι στην ακμή του θανάτου του. Σε λίγο μεσήλικας και, μετά,
γέρος. Αγωνιά για αυτό που θ’ ακολουθήσει. Ακούει διάφορα να λέγονται για το
περίφημο μετά. Εκείνο όμως που περισσότερο τον κάνει να ριγεί και να φοβάται
είναι μήπως γυρίσει στην κόλαση της προηγούμενης ζωής του.
* * *
Είναι κάτι μικρές χαρές
που περνούν σχεδόν απαρατήρητες. Κανένας δεν τις χαίρεται. Κι αυτό βαθιά τους
προξενεί λύπη. Λυπούνται οι μικρές χαρές και, έτσι λυπημένες, μεγαλώνουν
* * *
Ένας μοναχικός
περιηγητής, χαμένος σε λευκό τοπίο, ακολουθεί τα μισοσβησμένα ίχνη κάποιου πάνω
σε άγνωστο δρόμο. Δεν πρόκειται για πατημασιές, αλλά για εκείνα τα στίγματα που
αφήνουν πέφτοντας οι μαύρες πέτρες της φυγής. Γνωστά και ως λέξεις.
* * *
Τριάντα δύο στιγμιοτυπικές διηγήσεις που επιχειρούν να μείνουν
στην όψη των πραγμάτων για να ανακαλύψουν εκεί την άλλη, την ανατρεπτική τους
αλήθεια. Μέσα σε πλαίσια οικεία και γνωστά, άνθρωποι συναντιούνται με τον εαυτό
τους και με τους άλλους για να αντιληφθούν τελικά πόσο εύκολα οι γέφυρες
μετατρέπονται σε ρήγματα. Και το αντίστροφο.
(Από την έκδοση)
Ευσταθία Δήμου, «Λευκό
τοπίο», Ενύπνιο, 2024.
Η Ευσταθία Δήμου γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε
Κλασσική και Νεοελληνική Φιλολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, όπου εκπόνησε τη
διδακτορική της διατριβή με θέμα τις θεατρικές διασκευές πεζογραφημάτων.
Εργάζεται ως φιλόλογος στη Δημόσια Μέση Εκπαίδευση. Έχει εκδώσει τις ποιητικές
συλλογές Στη Σπορά των αστεριών (Νέος
Αστρολάβος/Ευθύνη, 2011), Σονέτα (Gutenberg, 2016) και Απώλεια Λήθης (Οι Εκδόσεις των Φίλων,
2019), τη συλλογή διηγημάτων Κλέφτες ₊ Αστυνόμοι (Γκοβόστη, 2020), τα μελετήματα Η ποιητική της Άπω Ανατολής (Κουκκίδα,
2022), Κάτι απ’ το χνάρι τους…
(Σμίλη, 2022 – από κοινού με την Χρύσα Φάντη), Από τη Σύγκριση στη Σύγκλιση (Η
καταγωγική σχέση των Ωδών του Ανδρέα Κάλβου με τον Επιτάφιο Λόγο του Περικλή, Κουκκίδα, 2023), Η αφή της γραφής (Σύγχρονες προσεγγίσεις στην παλαιότερη
λογοτεχνία, Εκάτη, 2023), καθώς και τη σχολιασμένη μετάφραση του Σημωνίδη του
Αμοργίνου (Ίαμβος κατά γυναικών και άλλα
ποιήματα, ΑΩ Εκδόσεις, 2023) και του Αρχίλοχου (Ο ποιητής του δόρατος και της αιχμής, Νίκας, 2023). Άρθρα,
κριτικές, διηγήματα και ποιήματά της έχουν δημοσιευθεί σε έντυπα και
ηλεκτρονικά λογοτεχνικά περιοδικά. Το 2011 ήταν υποψήφια για το βραβείο
καλύτερου νέου ποιητή στο 32ο Πανελλήνιο Συμπόσιο Ποίησης. Από το 2021 είναι
σύμβουλος έκδοσης του περιοδικού Καρυοθραύστις,
υπεύθυνη ύλης στο περιοδικό Σταφυλή
ενώ, από το 2023, συνδιευθύνει το περιοδικό Οδοντωτός
και συμμετέχει στη συντακτική ομάδα του περιοδικού Μουσών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου